lördag 2 april 2011

Metakognition och pedagogisk reflektion

Nätverket möter Cristian Fabbi från Bassa Reggiana, Reggio Emilia.


Cristian kommer bland annat att berätta om förskolornas arbete med fokus på iden med projektbaserat arbete i förskolan och metakognitionens betydelse som är en grund till den dagliga analysen av verksamheten. 


Cristian Fabbi är pedagogisk koordinator för Bassa Reggianas förskoledistrikt och för organisationen Progettinfanzia som har hand om alla kommunala förskolor i distriktet. Bassa Reggiana består av 8 kommuner och tillhör orten Reggio Emilia. Han är också koordinator och talesperson för förskolornas gemensamma råd i de nio distrikten i Emilia Romagna där Bassa Reggiana är ett och Reggio Emilia stad är en annan.


Datum: Onsdag 20/4 2011.

Tid: 18-20.30

Plats: Artisten, sal A505 ( med plats för ca 80-100 personer).

Anmälan: gör en kommentar här på bloggen (till det här inlägget) med ditt namn!!


68 kommentarer:

  1. Jag kommer :)

    Linda Linder

    SvaraRadera
  2. Kommer:)

    P Franzén

    SvaraRadera
  3. hej jag kommer!!!!!! hälsn. anne-lee

    SvaraRadera
  4. Jag anmäler mig
    Elisabet Ingemarsson
    Lidköping

    SvaraRadera
  5. Jag kommer också
    Christina Brattström

    SvaraRadera
  6. jag anmäler mig också!
    Linda Strömvall

    SvaraRadera
  7. Joanna Holmsboapril 03, 2011

    Jag kommer oxå, kanske tar jag med en vän =)Joanna Holmsbo

    SvaraRadera
  8. Självklart ser jag till att komma! =)

    SvaraRadera
  9. Ciao Carina, ciao everybody, happy to see we will be a big number. Big number=better discussion.
    I wanted to say I am going to talk about meta-cognition (and not meta-communication). Or maybe we just have to understand on the meaning of the 2 words
    Meta-cognition: self reflection (or reflection on another level) about my or others cognitive processes (like e.g. learning). Meta-communication: communicating about communication. It is a concept very used in family therapy. I suppose you mean the first one (meta-cognition). But I am open to every discussion :-)

    SvaraRadera
  10. Hej! Det här vill jag inte missa! Jag kommer!
    Jennie Linusson

    SvaraRadera
  11. Hej!!! ÅÅ vad spännande!! Jag kommer...Hannah Rydén Matildaskolan Uddevalla :)

    SvaraRadera
  12. Hej !
    Vi kommer
    Maria Mouraletou
    Sofia Comstedt

    SvaraRadera
  13. Ciao Cristian! 



    Thank you for your comment on my (and Tarjas) presentation. Yes, meta-cognition is of course the word we want to use.

    During my 'teachertraining' at the university in Göteborg, the focus was on self-reflection and so meta-cognition never really became means or tools for us to use in the work with the group. Looking forward to learn more about this! 



    Welcome to Göteborg!!



    /Carina

    SvaraRadera
  14. Jag kommer! Ciao från Andreas Forsberg

    SvaraRadera
  15. Hej!

    Vi kommer!
    Helena Carlander
    Marita Lindman

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Vi kommer!
    Cicilia Oddhammar
    och
    Kicki Sultan

    SvaraRadera
  17. Helen Peterssonapril 05, 2011

    Hej!
    Jag kommer med några kollegor, vi kan bli upp till 4 stycken.
    Helen Petersson

    SvaraRadera
  18. Jag kommer väldigt gärna! / Renée Ivarsson

    SvaraRadera
  19. vi kommer Bibbi & Ulrika

    SvaraRadera
  20. vi kommer gärna
    ulla freij, margareta kostvska

    SvaraRadera
  21. Jag kommer!

    Anna-Karin Jansson

    SvaraRadera
  22. Jag kommer så klart!!!
    Britt Berntsson

    SvaraRadera
  23. ...och jag kommer också. / Susanne qval wold

    SvaraRadera
  24. Jag kommer också!// Christina Fält

    SvaraRadera
  25. Och Anna Bensby!

    SvaraRadera
  26. Jag med!
    Anki Eriksson

    SvaraRadera
  27. Vi kommer gärna;
    Ulrika Kahlman
    Minna Heikkilä
    Susanne Roth
    Camilla Larsen
    Maria Sölvén

    SvaraRadera
  28. Och Kerstin Stannemark!

    SvaraRadera
  29. Jag kommer också!
    Annalena Knutsson

    SvaraRadera
  30. Jag kommer!
    Lisa Hesselroth

    SvaraRadera
  31. Hej Carina!
    Jag kommer, hälsningar Jenny Rosén

    SvaraRadera
  32. Vi kommer tre stycken från Hammarkullen!
    Alexandra Åhling, Malin Arnoldson och Karin Berndtsson

    SvaraRadera
  33. Hej
    Jag vill komma.
    MVH
    Gita
    mail: gitadd2000@yahoo.com

    SvaraRadera
  34. Vi kommer gärna!

    Annicka Olsson
    Shahla Khorramaraei
    Liw Eismark
    Patrica Karlsson

    SvaraRadera
  35. Hej vi kommer gärna på föreläsningen.
    Christin Olsson
    Anette Hafvenström
    Frida Wennerberg
    Lotta Carlsson
    Lotta Elamsson
    Birgit Nordin
    Angelica Kaarto

    SvaraRadera
  36. Hej vi kommer 4 st Catrin Marklund
    Emma Westerholm
    Karin Pereswetoff-Morath
    Anne-Christine Ryden

    SvaraRadera
  37. Hej,
    jag kommer gärna.
    / Elin Roos

    SvaraRadera
  38. Hej! Jag kommer gärna till föreläsningen!
    Ann-Sofie Khaoua

    SvaraRadera
  39. Hej, Jag vill anmäla mig till föreläsningen 20 april.

    Hälsningar
    Diana Häll
    Förskolan Ljusstöparegatan 1a

    SvaraRadera
  40. Hej!
    Jag heter Maria jobbar på Ljusstöparegatans förskola, kommer gärna!

    SvaraRadera
  41. Jag kommer också/Charlotte Andersson

    SvaraRadera
  42. Hej
    Gisele Fuentes heter jag och läser årets Pedagogistakurs. Mina kollegor, Mariana och Siv, och jag vill anmäla oss till Cristians föreläsning den 20/4
    Hälsningar
    Gisele

    SvaraRadera
  43. Och Marianne Asterholm!

    SvaraRadera
  44. Tar med mig en kollega också :)

    SvaraRadera
  45. Jag vill inte missa denna möjlighte att höra Cristian tala om meta-cognition - se om jag kan se klarare efteråt....Mia Andersson

    SvaraRadera
  46. Hej!
    Jag kommer gärna, Carina Stenbom, Molinsgatans förskola.

    SvaraRadera
  47. Vi kommer!
    Louise Samuelsson, Therese Bilger, Malin Aüstli

    SvaraRadera
  48. 78 personer hittills. Det börjar snart bli fullt...Kul!!

    Tyvärr missar jag det här spännande tillfället, för jag behöver vara hos min mamma i Norrland.

    /Hälsningar Carina

    SvaraRadera
  49. Hej! Vi har försökt anmäla oss under gårdagen men vet inte om vi kommit med... försöker igen! Elin Halldin och Frida Lindqvist från Hammarkullen

    SvaraRadera
  50. Hej,
    Jag kommer gärna!
    Ada

    SvaraRadera
  51. therése Andersson
    Alexandra Berglund
    Karin Beneus

    Vi kommer !!

    SvaraRadera
  52. Hej jag anmäler mig
    Sarah Persson

    SvaraRadera
  53. Hej jag anmäler mig
    Marie Nilsson

    SvaraRadera
  54. Hej jag anmäler mig
    Petra Höckert Olofsson

    SvaraRadera
  55. Hej jag anmäler mig
    Therese Franksson

    SvaraRadera
  56. Hej! Jag vill också anmäla mig.
    /Line Dovebris

    SvaraRadera
  57. Jag kommer gärna :)Katarina Madsen

    SvaraRadera
  58. Hej! Om det fortfarande finns plats kommer jag gärna!
    Anna Björendahl

    SvaraRadera
  59. Och Anna Egnell och Carina Mann!

    SvaraRadera
  60. Vi blir allt som allt 7 personer, Joanna Holmsbo, Har tidigare reserverat 6 platser, men som sagt så kommer vi 7 stycken allt som allt.

    SvaraRadera
  61. Well, thank you all. I am very pleased to meet you all next wednesday. And I am thankful to Tarja, Carina and all ther other of Kalejdoskop for the invitation. I hope we will have a good discussion. I will try to put some materials here:
    http://fabbic.blogspot.com/
    For any curiosity concerning the topic of the meeting, please feel free to put questions before and after the meeting

    SvaraRadera
  62. Hej! Jag heter Ingela Martinez-Löfgren och arbetar som förskollärare i Partille kommun. Fn sitter jag i en implementeringsgrupp gällande den reviderade Lpfö 98 och anordnar tillsammans med gruppen inspirationsträffar för förskolepiloter som sedan arbetar vidare ut i förskolorna i kommunen. Jag vill gärna anmäla mig och en person till till den 20/4 samt gärna vara med i nätverket. Jag refererar till Anne-Lee Thorsson-Sörqvist

    SvaraRadera
  63. Hej.
    Jag heter Helena Wunch och jag vill också komma.

    SvaraRadera
  64. Finns det plats för mig så kommer jag gärna
    Ann-Sofie Khaoua

    SvaraRadera
  65. susanne palmapril 18, 2011

    Hej Jag kommer gärna till Fabbis föreläsning.
    Susanne palm

    SvaraRadera
  66. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera