–Symposium kring Interkulturell pedagogik förlusten av empati som
samhällsutmaning
HDK Göteborgs universitet 17 – 18 november 2014
Symposiet kring Interkulturell
pedagogik – förlusten av empati som samhällsutmaning arrangeras av Bild och
visuell kultur, eller bildlärarutbildningen vid Lärarprogrammet på Göteborgs
universitet.
Symposiet är ett led i vår vilja att synliggöra skola i relation till
kultur och samhälle, samt konstens och kulturens betydelse för lärande och
utbildning. Framför allt vill vi lyfta fram problematiken kring de
uppväxtvillkor som barn och unga ställs inför i ett mångfasetterat och
mångkulturellt samhälle där intolerans, exkludering och främlingsfientlighet präglar
en allt mer diversifierad samhällskontext. Med symposiet vill vi problematisera
och ge deltagarna möjlighet att diskutera utbildning, konst och kultur liksom
bildämnet och läraryrket utifrån etiska perspektiv. En viktig del av skolans
värdegrund och därmed uppdraget med lärarutbildning är att förhålla sig öppen,
inkluderande och kunna se lärande utifrån ett mångfaldsperspektiv. Detta är en
fundamental etisk del av all utbildning.
Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska
samhället vilar på./…/Det svenska samhällets internationalisering och den
växande rörligheten över nationsgränserna ställer höga krav på människors
förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. (Läroplan för grundskolan,
förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11 s. 7)
För att inte fastna i själva dialogen om mångfald är syftet med
symposiet att presentera många olika exempel på ingångar till (samtids)konst, utbildning,
det vetenskapliga ämnet pedagogik och läraryrket i praktiken på olika förskolor
och skolor. Dagarna är indelade i tematiserade ingångar som omfattar Förskola, Forskning och utbildning, Skola
och högskoleutbildning, Konst och
kultur som behandlas i relation till frågor kring interkulturalitet och inkluderande
arbetsformer.
Vad
ingår i konferensen? Hur anmäler jag mig? Vad kostar det?
Symposiet pågår från måndagen den 17 november på Högskolan för Scen
och Musik, HSM och på tisdagen den 18 på Högskolan för Design och
Konsthantverk, HDK vid Konstnärliga fakulteten på Göteborgs universitet (Se
program och karthänvisning nedan). Konferensen är uppdelad i två separata
heldagar och man kan välja att delta en dag eller båda dagarna. I konferensen
ingår deltagande och eftermiddagsfika. Lunch bekostar deltagarna själva.
Konferensen inleds på måndagen 17 november kl 09.00 i Konsertsalen på
HSM och pågår till kl 17.30. Därefter bjuds deltagarna på buffé framåt
kvällskvisten med mingel och underhållning. På måndagen finns 200 platser. Avgiften
är differentierad:
- Personal vid
Göteborgs universitet: Anmälan är kostnadsfri men obligatorisk. Buffé 100 kr
och betalas kontant mot kvitto.
- Externa deltagare: Anmälningsavgiften
är 500 kr inklusive buffé.
På tisdagen den 18 november fortsätter programmet med start kl 09.00
i Hörsalen på HDK. Konferensen avslutas kl 17.00. På tisdagen finns 90 platser.
Avgiften är differentierad:
- Personal vid
Göteborgs universitet: Anmälan är kostnadsfri men obligatorisk.
- Externa
deltagare: Anmälningsavgiften är 150 kr.
Anmälan (och avanmälan) till konferensen görs till
utbildningshandläggare Maria Nordqvist: maria.nordqvist@hdk.gu.se senast den 20 oktober. Meddela vilken/vilka av
dagarna du deltar och ange Symposium Interkulturalitet i mailet.
Anmälningsavgift betalas in på bankgironummer: 5051-8646 i
samband med anmälan för att bekräfta bokningen, ange ansvar 6300 verksamhet
106930.
Hjärtligt välkomna!
Enhetschef Tarja Karlsson Häikiö och lärarlaget Bild och visuell
kultur.
Program 17– 18 november
2014
Måndag 17
november
Incheckning
från 09.00 i HSM:s entré.
10.00 Välkomna! Invigning av dagarna.
Vi skapar stjärnor! Möte med 501:a legionen in a Galaxy
far, far away…
Tarja
Karlsson Häikiö, fil dr och forskare/enhetschef och Fredric Gunve,
universitetsadjunkt/konstnär hälsar deltagarna välkomna och introducerar temat
för Symposium kring Interkulturell
pedagogik – förlusten av empati som samhällsutmaning.
10.30
– 12.30 Ingång: Förskola
Atelierista
Teresia Junesten från förskoleområde Hässlegården i Borås visar film och
berättar om temaarbete med barn i förskolan genom att problematisera Ont och gott genom mötet med en rymdvarelse.
Förskolechef
Christina Hultin från förskoleområde Hässlegården i Borås berättar om arbetet
med barn och familjer genom en inkluderande pedagogik och Föräldrasamverkan i socialt utsatta områden.
Pedagoger
från Dimvädersgatans förskola i Biskopsgården, Västra Hisingen kommer att berätta
om Hjärtprojektet som handlar om
barns rätt till trygga platser och användandet av kulturella redskap i barnens
återtagande av miljöer i det offentliga rummet i en våldsutsatt omgivning.
(Förskollärarna
Marie Harris, Emmelie Rönnblad och Hanna Svärd.)
Förskolan
Taikatahti, Uleåborg. Förskolechef och doktorand i pedagogik, Helsingfors
universitet, Liisa Lohilahti berättar om arbetet med Empati som pedagogiskt verktyg i förskolan. (eng/sv)
Verksamhetschef
Cristian Fabbi från förskoledistriktet Bassa Reggiana, Reggio Emilia i Italien,
presenterar förskoleorganisationens arbete med vidgat deltagande för barn och
familjer under titeln: Participatory
strategies and civic activities in working with children and families in
preschools. (eng/sv).
13.00
– 14.30 Lunch (egen bekostnad)
14.30
– 17.30 Ingång: Forskning och utbildning
Rasoul
Nejadmehr, fil dr liberative education, London university/forskare Kultursekretariatet,
Västra Götalandsregionen föreläser om Kognitivt
motstånd; en kritisk introduktion till interkulturell pedagogik.
Girma
Berhanu, docent i pedagogik, Göteborgs universitet berättar om vetenskapliggörandet
av rasbiologisk forskning och rasifieringen i samhället under titeln Smart eller inte? Hur kulturella
föreställningar om intelligens påverkar identitet och livsbanor.
Fika
Berit
Larsson, fil dr genusvetenskap, Göteborgs universitet berättar om filosofen
Hanna Arendt och hennes tankar under titeln: Vikten av empati och förståelse av det oförståeliga.
Diskussion
i grupper.
18.00
– 23.00 Buffé, mingel och underhållning.
Studenter: Världsmusikerutbildningen/Världsmusikensemble.
Tisdag 18
november
09.00
– 12.00 inkl paus Ingång: Skola och högskoleutbildning
Camilla
Wu, universitetsadjunkt, Göteborgs universitet berättar om Nike Ungdom, ett inkluderingsprojekt för unga i Uddevalla med syfte
att genom konstnärliga metoder motivera ungdomar att fortsätta sina studier.
Pia Wretlind, projektledare Västra
Götalandsregionen, berättar om ett samverkansprojekt mellan kulturen i Skövde
kommun, Kultur i Väst och elever från Kavelbrogymnasiets Introduktionsprogram
(IM) under titeln: Du vill inte veta.
På IM går elever som ej nått behörighet till nationellt program i gymnasiet
samt nyanlända svenskar.
Feiwel
Kupferberg, professor i pedagogik, Malmö högskola, berättar om lärarutbildning,
lärarrollen och konstnärligt skapande under temat: Kreativitetsregimer och konstpedagogik i hybridmoderniteten.
Diskussion
i grupper.
12.00
– 13.30 Lunch (egen bekostnad)
13.30
– ca 17.00 Ingång: Konst och kultur
Fredric
Gunve, universitetsadjunkt och konstnär, Göteborgs universitet och Elisabeth
Belgrano, forskare och artist, som förestår Fakultetskollegiet för performance
och performativitet genomför en performance, Intron – tillblivelse och bortblivelse; ett intra-aktivt perspektiv på
konst i undervisning.
Fika
Zafire
Vrba och Johanna Gustavsson, samtidskonstnärer, pedagoger och aktivister gör en
avslutande workshop med deltagarna under temat: Interkulturell pedagogik och empati som samhällsutmaning.
Onsdag 19
november
Frivilligt
erbjudande:
10.00
– 12.00 Att teckna är stort. Pia Wretlind. Hörsalen, HDK.
I samband med dagarna erbjuds de som har möjlighet att lyssna till en
föreläsning på onsdag den 19 november kl 10-12 i Hörsalen på HDK: Att teckna är stort. Pia Wretlind är
projektledare för KLIV (Kultur och lärande i vardagen) i Västra
Götalandsregionen och kommer att berätta om projektet som är ett samarbete med
Nordiska Akvarellmuséet och där konstnärer samarbetat med elever och lärare i
skolor med teckning på olika sätt. Bildlärarutbildningen har varit
representerad i referensgruppen till projektet. Akvarellmuséet har gett ut
följande publikation om projektet: Att
teckna är stort – om tecknandets möjligheter och kraft (2014). Nordiska
Akvarellmuséet.
Kort
presentation av värdinstitutionen och värdkollegiet.
HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk är en av tre
institutioner vid Konstnärliga fakulteten tillsammans Högskolan för Scen och
Musik samt Akademin Valand. På HDK kan man utbilda sig i design och
konsthantverk på både kandidat- och masternivå. Här finns också bild- och
slöjdlärarutbildningar inom lärarprogrammet.
HSM och HDK ligger vid Avenyn i Göteborg. Adressen till HSM är
Fågelsången 1, nära Näckrosdammen snett bakom Konstmuséet. Karta, se hemsida: www.hsm.gu.se eller länk: http://www.hsm.gu.se/Kontakt/?showMap=true&mapAlias=6120&keepArticle=true&mapTitle=H%F6gskolan+f%F6r+scen+och+musik
HDK ligger på gångavstånd från HSM, på Kristinelundsgatan 6 – 8, vid
Avenyn. Karta, se hemsida: www.hdk.gu.se eller länk: http://content.kartena.se/viewer/Default.aspx?customerId=4&category=22&id=150&all=1
Bild och visuell kultur (BVK) vid Lärarprogrammet, Göteborgs
universitet, finns sedan 2003 på HDK. Bildlärarutbildningen utgör en del av
kollegiet Visuell och materiell kultur tillsammans med slöjdlärarutbildningen.
Studier vid bildlärarutbildningen omfattar ämnesdidaktik, ämnesteori och
konstnärlig gestaltning jämte verksamhetsförlagd utbildning. Inriktningen har
valt att basera sin profil på begreppet visuell kultur, då inriktningen aktivt
vill delta i omkonstruktionen av bildämnet och bildpedagogik utifrån ett fält
som idag kan definieras som del av fältet visual
studies. Utgångspunkten återfinns i en undervisning där ett modernt
konstbegrepp problematiseras utifrån bland annat radikal estetik och
samtidskonst i relation till skola, kultur och samhälle.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar